eMAG și țeapa de care să te ferești pe internet
eMAG, dat fiind că e cel mai mare magazin online din România, a ajuns ținta unei campanii de înșelare a potențialilor clienți. Sunt două campanii derulate pe internet.
Centrul de securitate cibernetică al României informează că eMAG e subiectul a două campanii de tip scam. Prima dintre acestea încearcă să convingă utilizatorii să ofere date personale, date de autentificare sau date bancare.
Vizitatorilor unui site care permite convertirea online a conținutului video și care intră de pe o adresă IP din România, li se afișează o nouă pagină, care copiază identitatea vizuală a eMAG.
Mesajul, într-o limbă română aproximativă, atenționează utilizatorul că ar putea câștiga un laptop, smartphone sau o tabletă. Dar asta doar dacă parcurge anumiți pași într-o campanie de fidelizare eMAG.
După ce selectează tipul de dispozitiv folosit, utilizatorul este redirecționat către o altă pagină care permite alegerea unui „cadou”. Aici trebuie să introducă datele unui cont (nu se specifică ce cont, astfel că victimele pot oferi din greșeală datele contului eMAG, Samsung sau Apple, în funcție de selecție și de intuiția fiecăruia).
Ultimul pas îl constituie redirecționarea către o nouă pagină, unde potențialelor victime li se cere să introducă datele cardului. Asta e cea mai mare problemă, așa că ai grijă ca niciodată să nu introduci datele – fie că sunt pentru eMAG, fie că sunt pentru alte platforme – pe site-uri care nu-s de încredere.
A doua campanie merge pe o schemă a voucherelor de cumpărături, dar în acest caz pentru eMAG. Scopul e tot introducerea datelor de autentificare și, eventual, de card bancar.
CERT-RO recomandă să verifici mereu sursa link-urilor pe care le accesezi – mai ales să fie de forma https:// – și să ții cont că unele concursuri sau promoții care sună prea bine poate că sunt prea bune să fie reale. Firesc, poți întreba pe paginile de Facebook ale magazinelor care-s folosite pentru astfel de scheme sau chiar formele de contact de pe site-urile lor.